البوابة 24

البوابة 24

بالفيديو.. القصة الكاملة لاعتداء سيدة على فتيات في المترو بسبب ملابسهن

جانب من الفيديو
جانب من الفيديو

فلسطين - البوابة 24

حال من الغضب الشديد أثارها مقطع فيديو يظهر سيدة أثناء اعتدائها على إحدى الفتيات في مترو الأنفاق في مصر، عبر مواقع التواصل الاجتماعي. 

تفاصيل القصة

وقالت فتاة تدعى جنة محمد، والتي قامت بنشر مقطع الفيديو عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، إن السبب وراء اعتداء السيدة عليهن عدم رضاها على ملابس إحداهن، متابعةً: "كنا بنفطر في الكلية بحلوان الاثنين، وراجعين في المترو، والست اللي كانت في الفيديو قاعدة واحنا واقفين قدامها، وفجأة لاقيتها قالت لصاحبتي: انتي فاجرة ومفضوحة ولبسك مش محترم وحرام".

وأضافت جنة، التي تبلغ من العمر 24 عاماً: "الست كانت مصرة على شتميتنا وكررت تاني بدون أي معرفة أو حديث مسبق بينا علماً بأن لبس صحبتنا عادي جداً بشهادة الموجودين، وكانت لابسه تي شيرت نص كم، وردّت عليها بكل أدب: لبسي مفيهوش حاجة، فجاء ردّ السيدة بحدة: أنتي فاجرة، أنتوا بمناظركم دي تتمسكوا آداب، لمي درعاتك الرجالة طالعة ونازلة".

وتابعت: "صاحبتي لما لقيت الست بتتكلم بالطريقة دي، رديت عليها: بتتكلمي كده ليه، لو عاوز تنصحي اتكلمي بشكل أفضل؟، قلعت الشبشب وبدأت كانت عاوزه تضربنا بيه".

تضامن مع الفتيات 

واستمر الشجار بين السيدة والفتيات خلال 5 محطات، من محطة الملك الصالح حتى حدائق المعادي، كما حصلت الفتيات على ردود أفعال كثيرة تضامنية بعد تداول الفيديو من صفحة جنة واصفاً تفكيرها بـ "المريض"، بينما تضامن البعض الآخر مع السيدة.

 

 

وعلقت فتاة على الفيديو قائلةً: "كل واحد عامل نفسه وصي علي الناس بأي حق تدخل ف شؤن غيرها بقت حاجه تقررررف"، بينما كتبت أخرى: "ممكن كانت عاوزه تنصحهم وهما مقبلوش النصيحه من وجهه نظرهم ان ده تعدي على حريه اللبس والموضوع تتطور بالسب".

 وكتبت متابعة ثالثة: "ادعو الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة"، ولم يكن رسول الله صلى الله عليه وسلم فظا غليظ القلب كما وصفه ربنا عزوجل .."ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك" ..لو هتموتى عشان تنصحى بنت ايا كانت مسلمة او مسيحية يبقي باسلوب بينك وبينها دون تجريح وباسلوب محترم ده ان كانت يعنى هيحصلها حاجة لو منطقتش يبقي النصح ليه اسلوبه الصحيح وليس المنفر وهل ياترى هذه الطريقة هتجعل اى بنت هتتقبل منك النصيحة بعد ماوجدت ان الجميع اتفرج عليها ..ربنا يهدينا جميعا".

صدى البلد