البوابة 24

البوابة 24

أنا مش مجنون.. طرد كفيف ابتكر معجزة من كلية الهندسة (فيديو)

عم سامي
عم سامي

"الله يسهلك"، نزلت هذه الكلمات كالصاعقة على رجل يدعى "سامي حسن" أمام بوابة كلية الهندسة في مصر، عندما اعتقدوا بأنه "شحات"، والتي حطمت نفسيته وجعلته يدرك كم هو "كفيف وقليل الحيلة" في هذا العالم المتملق أمام المظاهر.

ولم يجد سامي من يدعم ابتكاراته ويربت على كتفيه ويقول له "شكرًا"، وهو الذي يسعى لمساعدة الأطفال والكبار من المكفوفين للتكيف والعيش وسط هذا المجتمع المتسارعة خطواته، والتي تكاد تدهس كل ضعيف أو ضرير.

وفي مقطع فيديو تم تداوله عبر مواقع التواصل الاجتماعي، عبر "سامي حسن" عن حزنه من عدم تقدير الناس لابتكاره أو وجود أي جهة تدعمه لتطويره، فقد صمم أملًا جديدًا يضيء به الطريق أمام المكفوفين.

هخلي الكفيف يشوف الناس

وابتكر "سامي" جهازًا يستطيع تحديد وجود شخص أمامه، متصل بسماعة أذن ينبهه تلقائيًا لما يواجهه، وبالفعل تمكن جهازه من مساعدته وأراد تطويره لمساعدة غيره.

ويقترح عم سامي أن يتم توصيل جهازه بنظارة ذكية تتعرف على الوجوه عن طريق برمجتها سابقًا بصور معارف الشخص وأقاربه، متصلة بسماعة أذن سلكيًا أو لاسلكيًا.

وبمجرد أن تتعرف الكاميرا على الوجه تخبر صاحبها فاقد البصر بمن يقف أمامه عن طريق السماعة الموجودة في أذنه، مما يساعده على التواصل مع من حوله.

 
https://www.facebook.com/shereef.azab/videos/824772941955846/?mibextid=Nif5oz

قبل ما تكمل يا ريت تنشر رسالته سواء بالشير أو انك تنزله عندك.. "سامي حسن" الي ابتلاه ربنا -أو كرمه- بفقدان البصر ولو فكرت هتلاقي أنه بيشوف أحسن من معظمنا تقدر تقول اخترع جهاز بأدوات بسيطة بينبهه أن فيه شخص قدامه ومن هنا جاتله أفكار أجهزة كتير حاول يدخل بوابة كلية هندسة علي أمل أنه مفكرها باب للعلم ينتفع بيه ويلاقي حد يفهمه بس كل الي لقاه حكم سطحي علي شكله وجملة "الله يسهلك" ربنا وهب له موهبة أنه يقدر يعمل الأت مفيدة وبمكونات بسيطة جداً وكل الي طلبه كان حاجة واحدة أن حد يثق في علمه ويدعمه نفسياً عم سامي بيتعلم من الخطأ والتجربة وعمل حاجات جميلة جدا تساعد المكفوفين وقالي اختراعات أنا متأكد أنه مسمعش عن وجودها في اماكن في العالم "فاقد الشئ يعطيه وبقوة" أي شخص مستعد يساعد بشمهندس سامي يقدر يتواصل معايا سواء بكورس أو دعم أو كلمة شكرا علي مثابرتك في العالم مهندس حسن كفيف ولكن انعم الله عليه بالبصيرة وقدر يوصل لفكرة تخلي الكفيف يشوف . قدرنا نوصل لرقم المهندس سامي حسن فين الاعلام ؟؟؟ الراجل الطيب ده محتاج حد ينمي ابتكاره اسمع كلامه كدة وشوف التريند الحقيقي مش تقولي عامل النظافة !!! #تيرند #دعم #مبتكر الشخصية دي تستحق تكريم #دعم_مهندس_حسن_الكفيف

Posted by Dr-Shereef Azab on Tuesday, December 27, 2022

ابتكار معجزة

وهو ابتكار بالتأكيد لم نسمع عنه من قبل في العالم، لذا فإن "عم سامي" يستحق الدعم والعمل على تطوير جهازه، الذي يؤكد أنه يقوم بإصلاحه بنفسه إذا أصابه أي عطل.

ويقول في الفيديو: "أنا مش شحات، انا عايز اساعد غيري، مش فيه أطفال ضريرة، الجهاز ده هيساعدهم، نفسي اخلي كل المكفوفين يشوفوا، انا مش مجنون".

فيسبوك