البوابة 24

البوابة 24

طولك الزائد يزعجك ...خطوات بسيطة لتبدين أقصر

كيف تبدين أقصر
كيف تبدين أقصر

مثلما ترغب الكثير من الفتيات القصيرات ان تبدو اطول  وتستخدم طرق مختلفة لذلك مثل لبس الكعب ،هناك فتيات يتمتعن بطول زائد ويرغبن ان يبدون اقصر بقليل  .

هناك الكثير من الخطوات التي بإمكانك اتباعها لتحقيق هذ المطلب.  بداية من اللبس وستايل الملابس الذي تختارينه وكذلك ستايل الشعر والحذاء 

اليوم نقدم لك بعض النصائح التي يمكن اتباعها لكي تبدين أقصر   .

الطريقة الاولى: اعتمدي على الستايل الذي يظهرك  اقصر

1- قسمي الجسم بطبقات الملابس والالوان:

البسي اكتر من قطعة ملابس اللي هتساعد على تقسيم الجسم اكتر من جزء ووتظهرين  اقصر ، وابعدي عن القطعة الواحدة اللي ممكن تظهرك اطول ، والبسي قطع بالوان مختلفة وتصاميم مختلفة.

مثلا البسي توب او تيشرت بلون بينك مع بنطلون جينز المهم يكونوا اللونين مختلفين ، وحذاء ابيض، ممكن أيضاً ان  تلبسي جاكيت او تضيفي حزام ، لتزويدالطبقات ، البسي حزام فيه تفاصيل ملفتة او فيه جزء معدني ، او البسي حذاء فيه تفاصيل. الالوان المختلفة وتنويع طبقات الملابس تساعد على تقسيم الجسم وهتبينك اقصر.

نصايح-عشان-تباني-اقصر.3-329x700.jpg.webp
 

 2- البسي بنطلونات بتنية في الرجل:

لبس البنطلونات ذات الستايلالذي ينتهي ب قلبة او تنية   من تحت ، ويمكنك ان تقومي بتني البنطلون العادي هيساعدك لتبدوين  اقصر ، 

بكل بساطة اتني الجزء اللي تحت من رجل البنطلون لفوق ، بحيث يبقى الجزء الداخلي من البنطلون لبره ، يمكنك ان  تتنيه مرة واتنين حسب الطول الذي ترغبيه .

نصايح-عشان-تباني-اقصر.5-461x700.jpg.webp
 

3- البسي القطع المخططة بالعرض وبألوان مختلفة:

قطع الملابس المخططة بالطول وبلون واحد دي هتبينك اطول ، عشان كده لو عايزة تباني اقصر اعتمدي على القطع المخططة بالعرض وبألوان مختلفة ، لان الخطوط العرضية بتأكد على عرض الجسم بدل الطول ، وده هيساعد انك تباني اقصر.

البسي من فوق قطع بألوان زاهية ومنقوشة لان ده هيركز العين على الجزء العلوي من الجسم بدل الساقين ، والبسي القطعة اللي تحت سواء جيبة او بنطلون بلون مختلف تماما عن اللي فوق ، لان ده زي ما قولنا هيساعد على تقسيم الجسم وهيبينك بشكل اقصر.

نصايح-عشان-تباني-اقصر.6-390x700.jpg.webp
 

  4- البسي حزام عريض:

اذا كنتي ترتدين فستان طويل ، استخدام الحزام العريض عليه  فكرة عملية جدا ان كنتي ترغبين في تشتيت  الانتباه عن طولك ، لان الحزام يقسم الجسم جزئين ويعطي ايحاء ان جسمك على شكل ساعة رملية.وكل ما كان الحزام اعرض يعطي نتيجة احسن ، استخدمي الحزام دايما مع الفساتين او القمصان الطويلة.

نصايح-عشان-تباني-اقصر.9-467x700.jpg.webp
 

5- اعتمدي على البنطلونات الكابري, الجيبات القصيرة, والبنطلونات اللي رجلها واسعة من تحت:

اي قطع ملابس هتساعد على تقسيم شكل القدمين تجعلك تبدين اقصر ،  تقدري تعمليه من خلال لبس البنطلونات الكابري, الجيبات القصيرة فوق الركبة, والبنطلونات الجينز التي يمكنك ان  تلبسي معاها حذاء طويل ، كل هذه الامور  تساعد على تشتيت الانتباه لطول القدمين.

    نصايح-عشان-تباني-اقصر.13.jpg.webp

6- البسي قطع طويلة من فوق:

البلوزات, البالطو, القمصان الطويلة بتساعد على كسر طول الجسم ، بشرط انها تكون بلون مختلفة عن القطعة اللي تحت ، سوف تبدو  الساقين بشكل اقصر. ستايل البالطو اللي بيكون لحد منطقة الوسط كمان بيساعد على تقسيم الجسم وبيحدده اكتر ، خصوصا لو عندك الجذع طويل.

  نصايح-عشان-تباني-اقصر.18-467x700.jpg.webp

7- اختاري شنطة كبيرة:

الشنطة الصغيرة ممكنتعطي انطباع انك اطول ، على العكس الشنطة الكبيرة ممكن تجعلك تبدوين اقصر ، جربي انك تعتمدي على ستايل الشنط الكبيرة والواسعة.

نصايح-عشان-تباني-اقصر.5-461x700.jpg.webp
 

الطريقة التانية: لبس الاحذية التي  تقلل من الطول

1- اختاري الاحذية اللي بتغطي جزء كبير من القدمين:

لو كنتي معتادة على لبس ستايلات أحذية بتبين جزء كبير من الساق ، في المنطقة العليا من القدمين وحوالين الكاحلين  ممكن يبينك اطول ، بدل ذلك  البسي الاحذية اللي بتغطي اكبر قدر من القدمين او اللي بتغطي بشكل جزئي الجزء الاساسي من القدم.

عللى سبيل المثال ممكن تعتمدي على الاحذية المولي الفرنسية, اكسفورد, الاحذية اللي رقبتها طويلة, الاحذية اللي كعبها عالي ومفتوحة من عند الأصابع, او الصنادل.

  
2- البسي الاحذية الفلات:

الاحذية الفلات او اللي من غير كعب هي الاختيار التقليدي للاشخاص الطوال ، لان  هذا الستايل بالاضافة للاحذية الرياضية لا  تضيف اي طول لطولك الاساسي.

 

3- اختاري الكعب صح:

لو حابه تلبسي حذاء بكعب ، بالرغم انك طويلة ومش محتاحة تضيفي طول اضافي لطولك الاساسي ،  اعتمدي على الاحذية اللي بكعب وبيكون لها حزام حوالين الكاحلين ، والهدف منها هو كسر طول القدم والساقين ، وهيكون افضل كمان تختاري بوز الحذاء يكون على  شكل دائري عند الأصابع بدل المدببة لانها تبين القدم اصغر.

 

4- البسي البوت الطويل فوق الركبة:

المزج بين الجيبة القصيرة فوق الركبة والبوت الطويل فوق الركبة ، بيميز ما بين الجزء العلوي والسفلي من الجسم ، ووهذا سوف يعطي انطباع انك أقصر بالاضافة انه  لوك انيق جدا وهيخليكي تحسي بثقة عالية في نفسك.لو بتحبي الجيبات القصيرة وبترتاحي فيها تقدري تعتمدي على هذا  الستايل  

نصايح-عشان-تباني-اقصر.26-467x700.jpg.webp
 

الطريقة الثالثة: تسريح الشعر بطريقة تبينك اقصر

1- اعتمدي على التفاصيل والطبقات في تسريحة الشعر:

الشعر المفرود او الليس له  نفس تأثير الملابس اللي بلون واحد والخطوط الطولية ، يجعلك تبدين  اطول ، لذلك الافضل انك تختاري تسريحة الشعر التي فيها طبقات طويلة وقصيرة مع بعض ، مما يشتت الانتباه عن طولك الحقيقي.

كذلك التموجات البسيطة للشعر تعطي نفس النتيجة ، لو انتي شعرك في تمويجة طبيعية ممكن تستخدمي اي منتج للشعر الكيرلي عشان تثبتي هذه التمويجات  ، ولو شعرك مفرود وناعم بشكل طبيعي ممكن تعملي له تمويجات بالمكوى او باي طريقة متاحة  سواء بالرول او بالسيشوار وفرشاة مدورة.

 

2- اعملي طبقات للشعر من غير ما تقصيه:

لو شعرك طويل ومفرود ومش عايزة تقصيه ، ممكن تعتمدي على تسريحات شعر تدي ايحاء الطبقات ، ممكن مثلا ترجعي الجزء اللي قدام بس من الشعر لورا, او تشبكي اجزاء منه وترفعيها وتسيبي باقي الشعر ، او تعملي ضفاير في وسط الشعر.

 

3- اتجنبي تسريحات الشعر اللي بتضيف طول اكتر:

بعض التسريحات  بتبقى عالية من فوق او مرتفعة ممكن تضيف طول ، لذلك الافضل انك تبعدي عن التسريحات التي تكون عالية  ، وحاولي الا ترفعي  شعرك اعلى الراس ، تجنبي الكحكة التي تكون عالية فوق الراس.

نصايح-عشان-تباني-اقصر.29-560x700.jpg.webp
 

واخيراً الأهم   من كل ذلك  انك تكوني واثقة في نفسك ومتصالحة مع شكلك وطولك ، لان الثقة تدفع من حولك  يراكي  بشكل حلو او بينسوا مظهرك الخارجي

البوابة 24