البوابة 24

البوابة 24

بالفيديو: "لمياء ولبنى" أشهر بائعتان "مكرونة بالكبدة" في مصر.. ولن تتخيل عملهما الصباحي

لمياء ولبنى
لمياء ولبنى

فلسطين - البوابة 24

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، مقطع فيديو لفتاتين في مصر تعملان على "عربة كبدة"، رغم أنهما معلمتان فى إحدى المدارس الخاصة، وبعد انتهاء اليوم الدراسي تسرعان إلى المنزل لتحضير الأكلات التي تتنوع بين الكبدة والمكرونة لبيعها على العربة.

قصة كفاح

قالت لمياء حسن، إحدى البائعات على عربة الكبدة: "إحنا بنحب الأكل جدًا وكنت دائمًا أنا وشقيقتي لبني ننزل إلى الشارع نذوق الأكل في المطاعم ونقيمه، فى حاجة كدا شبه "الفود بلوجر" ففكرنا أنا وشقيقتي أننا ممكن ننزل الشارع ويكون لينا مصدر دخل خاص بنا ومنها نعمل الأكل فرصة جديدة أننا نعمل الأكل بأيدينا لأننا من عشاق الأكل".

وأضافت: "بعدها فكرت أنا ولبنى أننا ممكن نأجر مكان لأن كبداية مشروع أحنا غير قادرين على أننا نفتح مطعم أو يكون عندنا حاجة خاصة لكن مع الأيام نأمل في أن يكون لدينا أكبر مطعم".

 

 

وتابعت: "بدأنا ننزل الشارع ونتعامل مع الكثير من أصحاب العربيات وبدأنا نأجر منهم العربيات التي تنوعت ما بين عربية الكبدة وعربية المكرونة وقتها حصلنا على دعم من الأصدقاء وغيرهم وكنت بشوف في عيون الناس أننا مقبولين وحتى لو لقينا نقد بصراحة أحنا غير مهتمين لأن الشغل مش عيب".

تفاصيل يومهما

ومن جهتها قالت لبنى: "من أكثر الأوقات فرحة وسعادة هي وقفتنا على عربية الكبدة وكنت دائمًا أقول لنفسي مفيش أي حاجة تقدر توقفنا وإننا لازم نكمل لأخر نفس ونوصل للحلم".

وعن بداية يومها هي وشقيقتها، قالت: “بنصحي الصبح ننزل على شغلنا "المدارس" ويعتبر هو شغلنا الأساسي وبعد الانتهاء من اليوم الدراسي على الساعة 4 بعد الضهر نرجع البيت وننتهى من التجهيزات الأخيرة للأكل وننزل نقف من 4 إلى 5 ساعات بالعربية على حسب الإيجار والعربية فاضية كام ساعة وكل مرة تختلف العربية مرة كبدة ومرة مكرونة".

الوطن