البوابة 24

البوابة 24

بالفيديو: شاب يبني قبرًا لوالدته بباب من الزجاج لسبب غير متوقع

جانب من الفيديو
جانب من الفيديو

فلسطين - البوابة 24

في واقعة فريدة من نوعها، رفض عقل شاب يدعى تامر عيسى من أبناء محافظة البحيرة شمال مصر، أن يصدق بأن والدته قد فارقت الحياة من شدة تعلقه بها، حتى بعد أن أوصل جثمانها بنفسه إلى مثواها الأخير.

وحتى يريح هذا الشاب باله المشغول على والدته، ويهدئ من عواصف قلبه الجريح، رواته فكرة بأن يبنى لها قبر على مساحة مترين عرضًا ومتر مربع طولًا، وقام بوضع بابين على المقبرة، أحدهما زجاجي وهو الداخلي أما الباب الخارجي فكان من الحديد.

رواية الشاب

وقال الشاب في مقطع فيديو تم تداوله على نطاق واسع بمواقع التواصل الاجتماعي: "قلبي كلني على أمي قوي، مش مصدق إنها ماتت وسابتني، وكأن قلبي اتخلع من مكانه بموتها المفاجئ، ودايما عندي إحساس أنها مامتتش، وإنها نايمة وشوية وهتقوم من تاني، فعملت باب المقبرة من جوا بالزجاج عشان لو كانت جالها غيبوبة، وأكيد الدكاترة غلطت وهي مامتتش ولما هتقوم من نومتها هتكسر الزجاج وتخبط على الباب الحديد وتخرج وأشوفها من تاني".

 

 

وفارقت والدة "تامر" الحياة منذ شهور ولا يزال يرفض قلبه فكرة وفاتها، ويأمي في كل مرة يزور قبرها في أن تخرج والدته له وتحتضنه، قائلًا: "أول حاجة جبت الراجل عامل البناء اللي بنى لأمي القبة بتاعت قبرها وبعدين خليت حداد يعمل البابين للقبر، وأنا اللي أشرفت على كل مراحل دي بعد دفن أمي، وتوصيلها لمكانها الجديد عشان أعمل لأمي الست الطيبة قبر يليق بها وبمقامها العالي عندي".

واستغرق بناء وتطوير قبر والدة "تامر" يومين فقط، متابعًا: "أنا أول واحد يجي له فكرة أنه يعمل باب القبر بالزجاج، أملا في أن تكون أمي ماماتتش والدكاترة غلطوا وهتبقى عايشة فيسهل لها الخروج من القبر".

اليوم السابع