البوابة 24

البوابة 24

فيديو: الحجاب بيخنقني.. سماح أنور الشيوخ فسروا بس ربنا مقالش انو فرض

الفنانة سماح أنور
الفنانة سماح أنور

كشفت الفنانة المصرية سماح أنور عن رأيها بالحجاب، من خلال استضافتها في برنامج "لحظات جريئة" المقدم على قناة القاهرة والناس.

أثار رأي سماح أنور الكثير من الجدل، حول رأيها إن كان الحجاب فرضاً أم لا تقول: "حكاية الحجاب دي أغطي شعري ليه؟ أئمة أجمعوا عليه لكن أنا بتكلم على ربنا، على القرآن قال إيه".

ارتداء الحجاب  تفسير البشر

وحول نص الآية التي تحث على إرتداء قال تعالى:" وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ"، ردت سماح أنور تقول: "مين اللي فسر الكلام ده؟ الشيوخ يعني بني آدمين زيي، طب منا كمان بني آدم وفسرته بطريقة تانية، إن ربنا خلق لي شعري فهل شعري هو المشكلة ولا عورتي هي اللي مشكلة؟".

وتابعت في نفس السياق "أنا بني آدمة عادية ومليش في الدين.. بس أنا لو حطيت حاجة على دماغي بتخنق".

وحول فرضية الحجاب تقول: "مليش علاقة بأن الحجاب فرض ولا مش فرض.. أنا اتولدت لوحدي وهموت لوحدي وهتحاسب لوحدي وربنا اللي هيحاسبني.. وسيبوني مع العظيم اللي خلقني.. وهو ربنا خلق الضحك ليه؟ محدش يخوفني من ربنا".
 

وأعربت سماح أنور عن استيائها من كثرة المتحدثين في الإسلام تقول: "كثرة المتحدثين فى الإسلام أحد أسباب تراجعنا، ويجب ترك الإسلام للمتخصصين فقط، فربنا خلقنا علشان نعيش مش علشان نموت، فأي شخص عايز يموت اللي جانبه فهذا عبط، والدنيا واسعة، ويجب عدم التركيز مع الذين يعتبرون أنفسهم أوصياء على الدين".

والجدير أن الفنانة سماح أنور قليلة الظهور إعلاماً وفنياً، ولكنها تألقت في مجموعة من الأعمال الفنية منها "حالة تلبس"، و "بنت مشاغبة جدًا"، و "السجينتان"

برنامج "لحظات جريئة"