البوابة 24

البوابة 24

رحمة أحمد "مربوحة" تتعرض لحملة هجوم شرسة على مواقع التواصل.. ونجوم الفن على الخط (صور وفيديو)

مربوحة
مربوحة

مع عرض أول حلقات مسلسل "الكبير أوى 7"، تعرضت الفنانة رحمة أحمد التي تقوم بدور "مربوحة"، إلى حملة شرسة من الانتقادات لأدائها خلال الحلقات.

وبالرغم من الإشادات القوية بها في أول ظهور لها ضمن فريق عمل المسلسل الموسم الماضي، إلا أنها واجهت هجوماً عنيفاً هذا الموسم، وهو ما جعل هذا الهجوم محل تساؤل، هل بالفعل أصبح الجمهور لا يحب أداءها أم أن الأمر يتعلق باللجان الإلكترونية لتشويه صورتها.

هجوم رواد مواقع التواصل

وجاءت الكثير من التعليقات السلبية على أداء مربوحة هذا الموسم، ومن بينها ما قالته إحدى المتابعات: "رحمة أحمد فنانة حبيناها من الوهلة الاولى تلقائية ودمها خفيف وموهوبة وحضورها ممتاز ولكن فيه مبالغة حصلت في اداءها في مسلسل ‎الكبير أوي7 خاصة تعبيرات وشها والصراخ والصوت العالي والكلام كملاحظة تقدر تظبطها وليس لهدمها لو فيه لجان بيتعرفوا وكل الدعم ل ‎مربوحه".

وكتب آخر: "انا مش عاجبني تمثيلها السنادي.. إنما أنا متعاطف معها انسانيا.. البنت لازم تشتغل اكثر على نفسها كثير. َلانها واضح انها " استريحت" على نجاح السنه الماضيه.. احب اقولهك ‎رحمة أحمد.. يااما نجوم اتضربوا كثير ( لاتنسى تجربه مني ذكي والهجوم بسبب الكلوت).. أم حاجه لاتتأثري وخليكي محترفه!".

وكتبت أخرى: "هو اينعم اوفر الموسم ده بصراخها وبعض الحركات المبالغ فيها وخصوصا كوميديا مكي مبتعتمدش انك تقلب اراجوز الموسم اللي فات كانت بتضحك بدون صراخ ولبس غريب وده بشوفه عيب المخرج اكتر من ‎رحمة أحمد لان الممثله نفسها شاطره ومتستاهلش النقد الأوفر اللي عليها".

وعلقت أخرى على أداء مربوحة قائلة: "فكرة إن الفنانين يبقوا بيدافعوا عن زميلتهم او عايزين يدعموها او يجبروا بخاطرها مفيش مشكلة لكن فكرة إن تغلطوا في الناس و تسموا إن الهجوم لجان و عايزين تفرضوا عليهم رأيكوا و واحده منكوا بالعافية ده اللي مش مقبول لإن لا معلش مش مضطرين نقبل حد على اده بالعافية".

وكتب آخر: "مربوحة مزعجة فعلا، بس بصراحة لو عايزين نلوم حد، يبقي نلوم احمد الجندي المخرج مش ‎رحمة احمد اولا هي لسه ممثلة جديدة واكيد محتاجة مخرج يوجهها والمفروض يعني ان ‎احمدالجندي veteran في المجال وأهم مخرج كوميدي في مصر وكان لازم يدرك ان اللي بيحصل ده مش بيضحك".

تضامن نجوم الفن مع مربوحة 

وعلق الجانب الآخر، تضامن عدد كبير من نجوم الفن مع الفنانة رحمة أحمد "مربوحة"، حيث أعرب الفنان الكوميدي طه دسوقي عن استغرابه للحملة الموجهة ضد شخصية مربوحة، وقال: "مربوحة رحمة أحمد مش بييجي منها كتير والله".

Screenshot_2023-03-26-11-56-53-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

كما نشر الفنان الكوميدي علاء مرسي، صورة لمربوحة وعلق عليها: "رحمة أحمد موهوبة ونجمة مهمة ودي حملة ممنهجة تافهة من مجموعه تافهين وعيال ولاد.. .. .".

images - 2023-03-26T115719.145.jpeg
 

فيما قال الشاعر عمرو حسن: "لما يكون عندك ممثله شاطره وفطريه ومش معروفه وتظهر من العدم ف تكتسح الموسم الرمضاني اللي فات كله حلقه حلقه منطقي وطبيعي انك ف رمضان اللي بعده تخاف على نجومك وفلوسك وبرامجك وحاشيتك وتسلط كام صفحة تكتب عنها كلام من نوعية انها بتصوت وانها بتستظرف وانها بتدمرلك مسلسل الطفوله، وده من الحلقة الكام يامؤمن (الحلقه الأولي)".

وتابع حسن: "حملة خيبانه وغير مؤثره لتحييد احسن مسلسل والطف قصه كل سنه، عشان يلحقوا اللي يقدروا يلحقوه من الموسم الرمضاني، في حب رحمه أحمد (مربوحه)".

IMG-20230326-WA0006.jpg
 

أحداث مسلسل الكبير اوي 7 

وتدور أحداث مسلسل الكبير أوي7، حول المشكلات الزوجية التي تزداد مع مرور الوقت، بين الكبير وزوجته مربوحة، حيث سلط الفنان أحمد مكي خلال أحداث مسلسل الكبير أوي 7، الضوء على مشاكل الأزواج بعد مرور فترة من الزواج بشكل كوميدي، حيث استعراض جانب من المشاكل التي تنشأ بينه وبين مربوحة.

تويتر