البوابة 24

البوابة 24

رد فعل صادم لـ سيدة ارتكبت جريمة هزت الرأي العام بعد قرار إحالة أوراقها للمفتي (فيديو)

جانب من المحاكمة
جانب من المحاكمة

حالة هستيرية من البكاء والصراخ شهدتها قاعة محكمة جنايات كفر الشيخ، أمس الإثنين، وذلك بعد نطق قرار المحكمة ضد متهمة وعشيقها بإحالة أوراق ملف قضيتهما إلى المفتي.

"أنا عملت إييييه..أنا ماعملتش حاجة"، بهذه الكلمات صرخت المتهمة بقتل زوجها عمدًا مع سبق الإصرار بعد سماعها قرار المحكمة، وبقيت تهذي بكلمات غير مفهومة مع حالة بكاء هيستيرية، وتعرضت لحالة إغماء وتم التعامل معها بمعرفة رجال الشرطة المكلفين بحراستها.

وعلى الجانب الآخر التزم المتهم الأول في القضية عشيق ربة المنزل "الصمت" في قفص الاتهام ووضع يديه على رأسه في حالة من الصدمة بعد صدور قرار المحكمة.

اقرأ أيضاً:

تفاصيل الجريمة 

وكانت المتهمة (نيرة.ج.م)، 33 عاما، ربة منزل، والمقيمة بقرية الطواحنية التابعة لمركز كفر الشيخ، اعترفت بقتل زوجها بسبب علاقة غير شرعية بينها وبين (علاء. ا.ع)، 30 عاما، نقاش، والمقيم بقرية ميت الديبة التابعة لمركز قلين، وكشفت تفاصيل ارتكاب الجريمة، وذلك خلال التحقيق معها من جانب جهات التحقيق.

وقالت نيرة، إن زوجها الضحية كان بخيل معها وكان "وحش" في حقها، وكانت دائما ما تشتكي منه لعشيقها، ثم اتفقت معه على قتله والتخلص منه لأنه "تاعبها" على حد وصفها وصفها، وحتى يخلو الجو لهما.

وتابعت أنهما اتفقا على قتله بأي طريقة، حتى اتفقت مع عشيقها ذات مرة أنه يحضر إليها ومعه سم بعد المرور على عدد من المحال بمدينة كفر الشيخ للحصول على السم.    

واستطردت القاتلة، إن عشيقها عثر على نوع من السم، وطلب منها أن تضعه لزوجها في الشاي وهو يتناوله على أكثر من يوم، لافتاً إلى أنه في حال فعلت ذلك سيموت وحده.

اقرأ أيضاً:

وقالت: "عملت اللي قالت وحطيتله السم في الشاي مرتين لحد ما حس، وقال لها الشاي ده ماله طعمه وحش أوي كده ليه هو لاقط حاجة؟".

وأضافت الزوجة في اعترافاتها، أنه بعدكت اكتشف تغير طعم الشاي توقفت عن وضع السم.

 
قتلته وخانته مع عشيقها.. لحظة الحكم بالإعدام على زوجة أنهت حياة زوجها بكفر الشيخ

قتلته وخانته مع عشيقها.. لحظة الحكم بالإعدام على زوجة أنهت حياة زوجها بكفر الشيخ

Posted by ‎القاهرة 24‎ on Monday, April 10, 2023

تنفيذ الجريمة 

وأوضحت الزوجة، أنها اتفقت مع عشيقها، على قتله وفكرا سويا، ويوم الجريمة اتصلت بعشيقها، وقالت له إن زوجها مريض، موضحة: "قولتله حسني دابح النهاردة وهيوزع لحمة وهيكون تعبان ومش قادر ومش هيقدر يقاومك خالص، اتصل بيه وقوله إنك عايزه في مشوار وبعدين خده علي طريق فاضي وموته".

وتابعت نيرة: "اشتريت سكينا من سوق الخميس بكفر الشيخ، وعشيقي، قال لي هيخلص عليه ويكلمها وفعلا اتصل بجوزي وانا معاه في البيت، وقال له: تعالى نروح مشوار وهعطيك الفلوس اللي أنت عايزها وبعدين راح له زوجي، وبعد كده اتصل بيا من تليفون زوجي، وقال لي: يا نيرة خلاص أنا قتلته يا نيرة، يا نيرة خلي بالك أوعي تعترفي عليا وممنوع تتصلي بيا خالص الأيام الجاية دي، وبعدين عرفت إن جوزي لقوه مقتول وميت وأنا فضلت أمثل إني معرفش حاجة وأعيط وبعدها الشرطة جت وأخدتني من قدام البيت وده كل اللي حصل".

القاهرة 24