البوابة 24

البوابة 24

بالفيديو: تسريب جديد يجمع السيسي مع مرسي والشاطر في "الاختيار 3".. وهذا ما قاله الرئيس المصري

جانب من الفيديو
جانب من الفيديو

فلسطين - البوابة 24

عرضت الحلقة 21 من مسلسل "الاختيار 3"، تسريب جديد للقاء بين اللواء عبد الفتاح السيسي، ونائب المرشد في جماعة الإخوان خيرت الشاطر، والرئيس الراحل محمد مرسي.

وقال السسي خلال التسجيل المسرب: "إحنا أحرص الناس وأولى الناس على أن ميكونش في لا إصابات ولا عدم استقرار في مصر، لكن الواقع اللي على الأرض غير كدا، الواقع اللي على الأرض بيستهدف ده وإن معرفش يجيلك في الميدان النهاردة هيجيلك في حتة تانية، الانتخابات بكرة يضرب حد بالنار ظابط أو عسكري عشان يعمل حاجة تانية، يروح جاي على الكنائس يا دكتور سعد، خلال الكام يوم الجايين الاحتفالات بتاعة المسيحيين سواء اللي قبل أو بعد ديسمبر أو يناير عشان يعمل حاجة تالتة، دا موضوع مش محتاج بس جهد أكبر من كده، دا محتاج جهد أمني وجهد ومنكم".

وتابع السيسي: "ما هي مبادرة الإخوان لحل المسألة اللي إحنا فيها دي ليكم مبادرة تعملوها أنتو قوة على الأرض وليكم مكانتكم ولكم قدرتكم وكفاءتكم ولكم ثقلكم اللي ميعملهاش يبقى بيتخلى عن المسؤولية ويقلك خلاص كدا".

 

 

واستطرد السيسي قائلًا: "حالة الفهم الموجودة عندنا عن الموقف وأسبابه دي مسؤولية أمام ربنا.. المواطن العادي ميفهمش ولا يقدر يعمل.. لكن أنا فاهم وأقدر أعمل".

والجدير بالذكر أم الحلقة 20من مسلسل "الاختيار 3"، تناولت وجود ضغوط على جهاز المخابرات العامة من قبل جماعة الإخوان للإفراج عن مجموعة من العناصر الإرهابية تم القبض عليها.

روسيا اليوم